
Algemene voorwaarden
1. DEFINITIES
In deze Algemene voorwaarden wordt verstaan onder: a. Het Ambitie Bureau (hierna te noemen HAB) : de opdrachtnemer die in haar overeenkomst met de opdrachtgever naar deze Algemene voorwaarden verwijst; b. de opdrachtgever: de contractpartner van HAB c. de opdracht: iedere overeenkomst van HAB tot het leveren van producten en diensten aan opdrachtgever;
​
2. TOEPASSELIJKHEID
Deze ‘Algemene voorwaarden’ zijn van toepassing op alle overeenkomsten tot het leveren van producten en diensten door de HAB. Standaardvoorwaarden gehanteerd door de opdrachtgever gelden niet, tenzij deze door ons schriftelijk zijn aanvaard.
3. TOTSTANDKOMING OPDRACHTEN
a. Een offerte van HAB is gebaseerd op informatie die door de opdrachtgever tot dan toe is gegeven. De opdrachtgever staat ervoor in dat voor de opzet en uitvoering van de opdracht essentiële informatie is verstrekt. HAB beschrijft in de offerte zo goed mogelijk de opdracht en geeft daarbij de opdrachtgever inzicht in de te volgen werkwijze; zo nodig worden leveringscondities vermeld. Een offerte van HAB is vrijblijvend, tenzij anders is vermeld.
b. Opdracht door de opdrachtgever aan HAB geschiedt door ontvangst door HAB van een ongewijzigde en zonder voorbehoud door opdrachtgever getekende opdrachtbevestiging.
c. Aanvaarding van de opdracht door HAB geschiedt na ontvangst van de onder b. bedoelde opdrachtbevestiging.
4. VERPLICHTINGEN HET AMBITIE BUREAU
a. HAB spant zich in opdrachten voor levering van producten en diensten naar beste inzicht en vermogen uit te voeren, overeenkomstig gespecificeerde eisen en goed vakmanschap. HAB voert de opdracht vanuit een professioneel onafhankelijke opstelling uit. Indien HAB bij de aanvaarding en de uitvoering van de werkzaamheden feiten of omstandigheden tegenkomen die de voortgang van onze werkzaamheden of het resultaat van onze diensten negatief (kunnen) beïnvloeden, zal zij de opdrachtgever hiervan in kennis stellen.
b. HAB zal al het mogelijke doen de opdracht binnen de afgesproken planning uit te voeren. De duur van de opdracht kan behalve door onze inspanning worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de informatie die zij verkrijgt en de medewerking die wordt verleend. Resultaten van toepassing en gebruik van door HAB verrichte studies, verstrekte adviezen en geleverde diensten en producten zijn afhankelijk van velerlei factoren die buiten haar invloedssfeer vallen. HAB kan derhalve geen garanties met betrekking tot de resultaten van de opdracht geven.
​
5. VERPLICHTING OPDRACHTGEVER
a. De opdrachtgever zorgt ervoor dat alle documenten en gegevens die HAB voor het verrichten van de opdracht nodig heeft, tijdig in haar bezit komen. Verder moet HAB kunnen rekenen op de tijdige beschikbaarheid van de bij haar werkzaamheden betrokken medewerkers van de opdrachtgever.
b. Het is de opdrachtgever niet toegestaan derden bij de uitvoering van de opdracht te betrekken, anders dan met schriftelijke instemming van HAB. Feiten en omstandigheden, ontstaan door wijzigingen in beleid en/of organisatie van de opdrachtgever, dan wel in zijn directe (markt)omgeving, dienen onverwijld aan HAB te worden gemeld, zodat zij daarmee in de uitvoering van de opdracht rekening kan houden.
6. VERTROUWELIJKHEID
a. HAB is verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van opdrachtgever jegens derden. HAB neemt bij de opdracht voorzorgsmaatregelen ter bescherming van de belangen van de opdrachtgever.
b. Evenzo zal de opdrachtgever, zonder haar instemming, aan derden geen mededelingen doen over de aanpak, werkwijze en rapportages van HAB.
7. AANPASSING
a. Mochten er zich in het kader van de opdracht omstandigheden voordoen die bij de start van de opdracht niet waren voorzien, dan zoeken beide in onderling overleg naar een oplossing, zoals bijvoorbeeld aanpassing van de opdracht. Zo nodig zullen aangepaste en nieuwe bepalingen toegevoegd worden aan de eerste opdracht en daarmee een geheel vormen.
b. Indien één van de partijen wordt getroffen door een situatie van overmacht zal deze daarvan onmiddellijk mededeling doen aan de andere partij. Partijen trachten in overleg tot een redelijke oplossing te komen.
8. TUSSENTIJDSE BEËINDIGING
a. Tussentijdse beëindiging van een opdracht: Partijen kunnen de overeenkomst voortijdig eenzijdig beëindigen, indien een van hen van mening is dat de opdrachtuitvoering niet meer kan plaatshebben conform de bevestigde offerte en eventuele latere additionele opdrachtspecificaties. Dit dient gemotiveerd en schriftelijk
b. Mocht de opdrachtgever tot voortijdige beëindiging overgaan, dan heeft HAB recht op compensatie in verband met het inkomensverlies volgens de annuleringsregeling onder 9.
9. ANNULERING
Opdrachtgever is gerechtigd de opdracht schriftelijk te annuleren. Als de opdrachtgever de opdracht annuleert, is hij van het overeengekomen bedrag voor de werkzaamheden alsnog verschuldigd:
a. Alle ontwikkelings- en voorbereidingskosten die tot op het moment van annulering gemaakt zijn.
b. Alle kosten voor de uitvoering van de opdracht:
1. Bij annulering tot twee maanden voor aanvang van de overeengestemde activiteit(en) is de opdrachtgever 10% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
2. Bij annulering tussen twee maanden en een maand voor aanvang van de overeengestemde activiteit(en) is de opdrachtgever 25% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
3. Bij annulering korter dan een maand voor aanvang van de overeengestemde activiteit(en) is de opdrachtgever 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
4. Bij annulering minder dan twee weken voor aanvang van de overeengestemde activiteit(en) is de opdrachtgever de volledige, overeengekomen prijs verschuldigd.
​
10. KOSTEN EN BETALING
a. De kosten voor de werkzaamheden worden berekend per dag(deel) of per uur. Deze tarieven kunnen jaarlijks worden aangepast en zijn exclusief BTW en de reis- en verblijfkosten.
b. Tenzij anders is overeengekomen, wordt de factuur direct na aanvang van de eerste activiteit(en) verzonden. De betaling dient uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te geschieden.
c. Bij gebreke van betaling is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de wettelijke handelsrente.
d. Kosten van invorderingsmaatregelen komen –met een minimum van 10% van het openstaande saldo- ten laste van de opdrachtgever.
11. AANSPRAKELIJKHEID
a. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer uit hoofde van de opdracht is beperkt tot een zodanig bedrag als naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot het overeengekomen honorarium.
b. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor (schade door) handelen of nalaten van door hem met instemming van de opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden.
c. De opdrachtgever zal HAB vrijwaren voor aansprakelijkheid als gevolg van aanspraken van derden of voor schade, die is veroorzaakt door handelen of nalaten van bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken derden. d. Indien door of in verband met de uitvoering van een opdracht of anderszins schade aan personen of goederen wordt toegebracht waarvoor HAB aansprakelijk is, zal die aansprakelijkheid zijn beperkt tot het bedrag of de bedragen, waarop HAB uit hoofde van de door afgesloten algemene aansprakelijkheidsverzekering aanspraak heeft. Gegevens betreffende de algemene aansprakelijkheidsverzekering zijn op verzoek beschikbaar.
12. AUTEURSRECHTEN
a. De door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever geleverde diensten en documenten zijn uitsluitend voor eigen gebruik door de opdrachtgever.
b. Het auteursrecht, het recht van tekening of model of enig ander intellectueel eigendomsrecht van de geleverde dienst of het geleverde product berust - tenzij anders met de opdrachtgever is overeengekomen – HAB of degene van wie HAB het gebruiksrecht heeft verkregen.
c. Vermenigvuldiging en/of verspreiding van door de opdrachtnemer verstrekte informatie en/of documenten buiten de organisatie van de opdrachtgever is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer.
13. GARANTIE
Garanties voor niet door ons ontwikkelde producten worden slechts gegeven, indien en voor zover de betreffende leverancier aan het bureau een garantie heeft afgegeven welke de eventueel veroorzaakte schade dekt.
14. GESCHILLEN
Op de overeenkomst tussen HAB en de opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing. Geschillen voortvloeiend uit of samenhangend met die rechtsverhouding en/of dienstverlening zullen uitsluitend worden gebracht voor de bevoegde rechter te Amsterdam.
​
​
​
​